vrijdag 15 mei 2009

World Cup Final bis

Nadat de KULeuven deze week zijn eigen kampioenschap had, konden de universiteiten van Zürich niet achter blijven. Woensdag vond het officiële universitaire kampioenschap plaats op de kaart Irchel, het park rond de campus van de universiteit van Zürich en vorig jaar nog terrein van de World Cup.

Ongeveer 80 deelnemers daagden op. De baanlegger had het zich gemakkelijk gemaakt, maar dat maakte het niet minder interessant voor de deelnemers: het parcours was namelijk bijna exact hetzelfde als dat van de wereldbekerfinale.


Drie kilometer tussen de vijvers, grasvelden en aula's, volledig gelegen op een helling en met redelijk wat wegkeuzes werden ons voorgeschoteld. Ik deed er 20'04" over, goed voor een 9e plaats. Hier en daar seconden laten liggen, maar als ik het optel kom ik toch aan een minuut. Bovendien had ik er al een zware werkdag op zitten en was er geen tijd geweest voor een opwarming. Al bij al vond ik het dan ook nog niet zo slecht. De winnaar (Daniel Zwiker) deed er 17'40" over.

Het wordt interessant als we vergelijken met de uitslag van de wereldbekerfinale. Daniel Hubmann won die met 14'13", 11 seconden voor die andere Zwitser Mathias Merz. De enige Belg in de finale, Fabien Pasquasy, eindigde op de 30ste plaats met 16'14". De universitair kampioen zou de rode lantaarn geweest zijn... Eerlijkheidshalve moet ik er dan ook nog bijzeggen dat het parcours toen nog 100 meter langer: aan post 15 moesten zij toen een tunnel doorlopen om dan via een trap uit te komen iets ten zuidwesten aan de vierkante omheining, waar er voor hen een kaartwissel was.

Na het kampioenschap heb ik mij dan terug naar het centrum van Zürich gehaast voor een etentje met de cursusgroep Duits. Met de bijna laatste bus ben ik dan uiteindelijk tegen middernacht thuis geraakt in Aarau. Dat was een dagje dat wel kon tellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten