zondag 22 maart 2009

Het Zwitsers OL-seizoen van start...

Het heeft even geduurd, maar nu ook de laatste restjes sneeuw in het Zwitserse 'Flachland' bijna gesmolten zijn, schiet ook hier het oriëntatieloopseizoen in gang. Vanaf nu schakelen de clubs over van hun winter- naar hun zomerprogramma en wordt er eindelijk terug op kaart gelopen. Ik moet toegeven dat ik belgische winterwedstrijdjes wel heb gemist en dat ik snak naar wat meer wedstrijdritme, dat heb ik ook nodig om het goeie gevoel terug in de benen te krijgen.

Ook ASVZ - het SLOK-equivalent in Zürich - organiseert vanaf nu wekelijkse trainingen op woensdag en daar keek ik ook al een hele tijd naar uit. Aan SLOK had ik alleen maar goede herinneringen en hoopte hier iets gelijkaardigs te vinden. Vorige woensdag deed ik te samen met mijn oriëntatielopende collega Dominik mee aan hun eerste training (6 km) op Zuerichberg. We waren het bos pas in om 18u30 en we moest ons reppen om voor het vallen van de duisternis terug binnen te zijn. De posten werden vlot gevonden en het was amusant. Toch vond ik dat er niet zoveel deelnemers waren en ze bleven niet 'plakken', dus weinig kansen om nieuwe mensen te leren kennen. Volgende woensdag is het een sprintrace in Irchel Park, daar waar de sprint race van de laatste World Cup van 2008 was. Het terrein is misschien wel wat te vergelijken met het Leuvense Arenbergpark, alleen ligt het hoogste punt 100m hoger dan het laagste...


Vandaag was de eerste nationale wedstrijd in Solothurn, ong. 40 minuten rijden vanuit Rohr. Meer dan 1500 deelnemers waren ingeschreven, dus het beloofde groots te worden. Dat mocht ook wel want de deelnameprijs (18 euro) ligt hier bijna 4 keer zo hoog als in Belgïe en bovendien moest ik verplicht parkeren in een overdekte garage want nog eens 2 euro kosten. Voor de weg naar de start moest je 35 minuten tellen, waarvan een 15 minuten met de bus. Om 9u12 mocht ik als eerste van mijn omloop (HAL - 10.9 km - 460 m stijgen) het bos al in. Ik moet bekennen dat mijn conditie nog niet aangepast is aan Zwitsers terrein. Vooral post 13 (meer dan 100 m stijgen) en direct daarna post 14 (nog eens 50 m stijgen) waren uitputtend, en luidden het begin in van een langzamer tweede deel van de wedstrijd. Tel daarbij een te hoge foutenlast en we kunnen besluiten dat ik alleen maar vooruitgang kan maken de komende weken... Bij de elites waren het Daniel Hubmann en de jonge Steline Stalder (in afwezigheid van Simone Niggli-Luder - naar verluid een paar maanden out door een stressfractuur - http://www.solv.ch/) die op het hoogste schavotje mochten staan. Na de wedstrijd geraakte ik nog aan de praat met een man die heel toevallig de voorzitter van de club (OLG Argus) bleek te zijn waarbij ik me ga aansluiten, dat was daarmee ineens ook geregeld.





Ondertussen zijn ook de nieuwe ski's uitgetest. Vrijdag was het skidag met het labo en zijn we naar Flumserberg geweest. Veel pisten, veel liften (waarvan niet te veel sleepliften), alleen de sneeuwkwaliteit begint achteruit te gaan nu het einde van het seizoen nadert voor de lager gelegen skigebieden in de Vooralpen. De skilatten (Völkl Unlimited serie) zijn in ieder geval goedgekoerd, het 'carven' (bochtjes maken) ging heel goed en de latten 'flapperen' niet als je snelheid maakt op de steilere hellingen, perfect wat ik zocht. Nele's latten zijn nog in bestelling en we hopen ze deze week te krijgen. Hopelijk kunnen we ze dit seizoen nog eens testen, en vallen ze even goed mee.

Toch ook nog even zeggen dat we gisteren ook weer van een stralendblauwe lentedag hebben kunnen genieten op Hasliberg, een wintersportgebied in de buurt van Interlaken in een vallei waar we nog niet eerder geweest waren. Eerst gingen we kijken naar een aflossingsskimarathon en daarna nog een vrij lange toer gemaakt over goed geprepareerde winterwandelwegen. Enkel het laatste stuk van de afdaling was meer uitschuiven en glijden dan wandelen, maar we zijn er geraakt.





Komende week mogen we opnieuw gasten uit België verwelkomen: de ouders van Nele komen mee haar verjaardag vieren en de streek wat verkennen. Bovendien voorzien ze ons opnieuw van een aantal belgische productjes die we hier nergens kunnen vinden ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten