zondag 29 maart 2009

2. Zwitserse Nationale Linnerberg-Grund

Een week na de eerste vond vandaag de tweede Zwitserse nationale OL-wedstrijd plaats. Op ongeveer 15 minuten rijden, iets ten noorden van onze 'huisberg Gisliflue', lag zeer pittig terrein op een kleine 1500 deelnemers te wachten. Ik had me ingeschreven in de categorie HAL met niet minder dan 560 klimmeters op 'slechts' 10 kilometer. De kaart was ook 1:15.000, dat was alweer een tijd geleden dat we op deze kleine schaal gelopen hadden.



Een minuutje voor de start kunnen we hier altijd eerst een blancokaart bekijken. Die minuut gebruikte ik om zo snel mogelijk een zicht te krijgen op de toppen en dalen in het wedstrijdgebied, niet meteen simpel want de kaart stond echt vol met hoogtelijnen. Er waren wel zoals overal hier in de buurt veel paden die het oriënteren eenvoudiger maakten. Ook waren er veel groene vlekken, en de ervaring leerde dat dit waarschijnlijk jonge beukbosjes zouden zijn met die vervelende zwepende twijgtakjes die het lopen echt wel vertragen.

In tegenstelling tot de vorige weken heb ik de kaart goed kunnen lezen en telkens recht op de post gelopen. Hier en daar kon de wegkeuze wel optimaler of beter uitgevoerd worden, maar al bij al was ik wel tevreden. Vooral post 9 was een uitdaging, een been van een kleine 2 kilometer dwars over heel wat hoogtelijnen. Tijd winnen kan ik vooral nog met een betere conditie. Vanaf het te lang bergop blijft gaan valt de motor stil (tussen post 7 en 11). Vanaf post 12 sloeg de motor gelukkig weer aan. Ik zal nog wat vaker op de Gisliflue moeten gaan trainen om hier verbetering in te brengen. In de einstand was er al vooruitgang t.o.v. vorige week (17e op 25).

Heel wat toppers ontbraken in de elitereeks door hun deelnaame aan de Deense Sping-Cup. Bij de mannen won leeftijdsgenoot David Schneider die bekend staat als een echte berggeit met meer dan 5 minuten op Fabian Hertner. Bij de vrouwen ging Angela Wild in afwezigheid van de gekwetste Simone Niggli-Luder en Lea Müller met de bloemen naar huis.

Results
More1...
More2...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten