zondag 31 oktober 2010

Luzern Marathon: I did it !!

De wekelijkse trainingen met de marathongroep van de universiteiten in Zürich zette me er toe aan ook zelf de sprong te wagen van de halve naar de hele marathon. Kon er een dag beter zijn dan 31 oktober 2010, volgens de overlevering exact 2500 jaar later dan de dag waarop de Griekse boodschapper Pheidippides van het slagveld in Marathon naar Athene werd gezonden om de overwinning op de Perzen te melden. Om een lang verhaal kort te maken: ik kwam er beter vanaf dan Pheidippides want hij stierf meteen na het overbrengen van zijn boodschap...

De keuze viel op Luzern dat aan de voet van de Alpen ligt en het parcours was dan ook licht heuvelig (330 m hoogteverschil). Twee ronden van 21 km stonden op het programma, met de mogelijkheid om te stoppen na de eerste. Dat was echter niet nodig, want de start verliep probleemloos en ik kwam al snel in mijn ritme (ong. 12,5km/u). Ik was misschien in een te verre startblok gestart, waardoor het een voortdurende inhaalrace werd. Ik kon mijn tempo zonder moeilijkheden vasthouden tot op 38 km, waar het melkzuur begon op te spelen in m'n benen. Vanaf dan was het op de tanden bijten, maar ik was duidelijk niet de enige, er liepen daar een paar lijken rond. De aanmoedigingen van het talrijk opgekomen publiek inclusief Nele (50.000 man rijk volgens de organisatie, de politie heeft geen cijfers gegeven ;-)) stimuleerden en omdat ieders voornaam op de borstnummer stond, werd je ook persoonlijk aangemoedigd. De finish bereiken gaf dan ook een zalig overwinningsgevoel, des te meer omdat de tijd (3u25'57") me positief verraste!



De finish in het Verkeersmuseum Luzern


Nu volgt de recuperatie periode, beentjes omhoog en de vrouw laten koken... :-) En van mijn part mag het skiseizoen nu snel beginnen.

Voor de freaks : je kan alle Garmin data mooi analyseren via Garminconnect (http://connect.garmin.com/player/55004802). Ik had dat online programma zelf nog niet eerder gezien maar het is best wel aan te raden voor andere Garmingebruikers!



Resultaten

3 opmerkingen:

  1. knap gedaan yves en nog mooi glimlachen naar de camera ook nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Yves, heroïsch.
    Je bent er vroeg bij zo te zien.
    Nu nog mountainmarathonnen met de glimlach.

    Hans

    BeantwoordenVerwijderen